İnci Bina Yönetimi ve Danışmanlık Yönetim Kurulu Başkanı İnci İlhan ile Eylül sayımızda bir araya geldik. Bina ve tesis yönetimi gibi konuları ele aldığımız bu sayımızda İlhan; “Standart işlerin yanı sıra yönetimini yaptığımız yerlerin peyzaj, havuz bakımı, dış cephe onarımları, izolasyon işleri gibi bir çok alanda hizmet veriyoruz.” diyerek sektördeki hizmetlerinden bahsetti.
Modern yaşam alanları olan apartman ve sitelerde huzur ve güven içindeki yaşamın sürdürülebilirliğinin sağlanması adına İnci Bina Yönetimi ve Danışmanlık olarak nasıl bir politika geliştirdiniz, sektörel birikim ve deneyimlerinizi yönetimini üstlendiğiniz site ve apartmanlarda hangi hizmetlerinizle buluşturuyorsunuz?
Bu iş sürekli kendinizi ve hizmet politikalarınızı geliştirmeniz gereken bir alan. Bazen arkama bakıyorum ve bırakın 5-10 seneyi geçen sene bile bambaşka sorunlarla karşılaşıyormuşuz. Bu sene 10. yılımızın içerisindeyiz. Tabii ki 10 yıl önceye göre çok daha tecrübeli ve yetkin durumdayız. Standart işlerin yanı sıra yönetimini yaptığımız yerlerin peyzaj, havuz bakımı, dış cephe onarımları, izolasyon işleri gibi bir çok alanda hizmet veriyoruz.
Site ve apartman yönetiminin günümüzdeki en önemli sorunlarının başına yüksek girdi maliyetleri geliyor, bu durum da direkt olarak site aidatlarına yansımakta. Bu sorunun çözümü adına kamu ve özel sektör nezdinde ne tür adımlar atılmalı, İnci Bina Yönetimi ve Danışmanlık olarak yüksek girdi maliyetleri ve site aidatları konusunda nasıl bir aksiyon alıyorsunuz?
Hiçbir site yönetimi veya yönetici durup dururken aidat avanslarını artırmaz. Aidat avanslarının toplanma amacı bellidir; sitenin, binanın veya tesisin yönetimi için gerekli giderleri karşılamak. Bütçesi yapılırken alt alta yazıp topladığınızda 100 birim tutan talep, belirli ekonomik düzenlemeler nedeniyle 150 TL olmuşsa, yönetici mecburen aidatları artırmak zorunda kalıyor. Bu durumu da bence yönetimin kusuru olarak görmek doğru değil. 7/24 güvenlik, jeneratör, havuz gibi hizmetlerin olması maliyetleri artıran faktörler. Durum böyle olunca aidatların yükselmesi de kaçınılmaz oluyor.
Site ve apartman yönetimi firması seçerken neler göz önünde bulundurulmalı, bir sektör profesyoneli olarak sizce uzun vadeli sürdürülebilir ve verimli bir iş birliği için nelere dikkat edilmeli?
Artık kriterlerin devletçe belirlenmesi, yetkinlik belgesi olmayan firmaların bu işi yapamaması gerektiği düşüncesindeyim. Bu iş için muhasebe ve biraz KMK bilmek de maalesef yeterli olmuyor. Borçlar Kanunu, Ticaret Kanunu, İş Kanunu, yönetmelikler ve yargıtay kararları etkin faktörler konumunda ve bunlar fazlaca donanım gerektiriyor. Yönetim firması seçerken; kuruluş yılına, sahibine, sahibinin eğitimine, çalışanlarına ve referanslarına çok dikkat etmek gerekir. Fakat hala üzülerek söylüyorum ki en geçerli kriteri, ücret. Sanıyorum insanlar bu konuda kötü tecrübeler edindikçe yetkinliğe ücretten daha fazla önem vermeleri gerektiğini de anlayacaklar. Büyüklerimiz ne demiş? Bir tecrübe bin nasihatten iyidir. Kimsenin kötü tecrübeler yaşamamasını dilerim.